13 Nisan 2018 Cuma

Şimdiki Çocuklar Harika - Aziz Nesin


O-KU-YUN, O-KU-TUN

Arkadaşlar bu kitabı okuyun okutun. Böyle güzel kitap var mı ya? Varsa söyleyin yani :))
Bu kitap herkese hitap ediyor. Çocuklardan önce anne babalar ve öğretmenler okumalı bence. Aziz Nesin etkinliği devam ediyor, haydi siz de alın bir kitap.


Kitabın başında geçen anketleri okurken çok duygulandım. İster istemez kendimi o çocukların yerine koydum. Gerçekten tespitler mükemmel. Böyle basit bir anket ile büyük tespitler vay canına...
Devam edelim. Ahmet ve Zeynep'in mektuplarını okuyoruz. Başlarına gelen olayları anlatıyorlar. Ama yok öyle bir şey. Şu ünlü hababam sınıfı müfettiş sahnesinin bir benzeri var. Ama hatırlatırım bu kitap o filmden daha eski. Demekki film bu kitaptan almış o sahneyi. Zaten başarılı filmler hep kitaplardan esinlenme değil mi?


Aziz Nesin'in bu kitabını çok sevdim. İnsanları güldürürken ders vermeyi çok iyi başarmış. İşte gerçek mizah bu! Eğitim sistemini eleştirmiş, anne babalara ders vermiş, vatan sevgisi aşılamış bu kitapta. Yalan söylemenin ne kadar kötü olduğunu göstermiş. Aslında bu şekilde mizah yaparak insanları gülünç olmaktan kurtarmış.




Arka Kapak

Bu romanı, salt çocuklar için değil, ana babalarla öğretmenler için de yazdım.

-Aziz Nesin-


-Bu romanda, çocukların gözüyle büyüklerin nasıl göründüğü anlatılıyor.

-Bu romanda, çocuklar ana babalarını, öğretmenlerini ve büyüklerini eleştiriyor.

-Bu roman, çocuk eğitiminde gerekli sanılan, günümüzde geçerli birtakım değer yargılarının yanlışlığını anlatıyor.

-Bu roman, çocukların üyüklerine karşı haklarını ve kendilerini savunmalarıdır.

Alıntılar

Sanki içimden geçenleri okumuş gibi, müfettiş bana, 
-Sen kalk! dedi. Sevinçle fırladım. Sonradan bana arkadaşların söylediğine göre, müfettiş,
-Kaç yaşındasın? diye sormuş. 
Ben heyecandan soruyu anlayamadığım için, Amerika’nın keşfini soruyor sandım, 
-1492 efendim... diye bağırdım. 

Şaşkınlıktan gözleri büyüyen müfettiş, 
-Neee? Kaç yaşındasın? diye bir daha sordu. 

Ben de, doğru cevap verdiğimi sanarak, 

-1492 efendim... diye daha yüksek sesle bağırdım. Müfettiş, 

-İstanbul’u kim fethetti? diye sormuş. 

Ben ezberlediğim cevap sırasına göre, 

-Babam... dedim. 

Müfettişin, soruların sırasını değiştireceğini önceden hiç düşünmemiştim. 

Müfettiş ayağını yere vurup bağırdı:

-İstanbul'u kim fethetti, diye soruyorum. 
-Babam, efendim. 
-Senin baban kim?...
-Mimar Sinan. 
-Ağzından çıkanı duymuyor musun oğlum.. Babani soruyorum, Mimar Sinan diyorsun. 

İşte ancak o zaman kırdığım potu anlayabildim. Ama heyecandan, müfettişin de bağırmasından öyle şaşırmıştım ki, bitürlü kendimi toparlayamıyordum. 

-Peki, Mimar Sinan ne yaptı? 

Artık büsbütün şaşırmıştım. O şaşkınlıkla, 

-İstanbul’u fethetti efendim... diye bağırdım. 

-Kim? 

Sözde yanlışımı düzeltmek için, 

-Mimar Süleyman... dedim. 

-Süleymaniye Camisini kim yaptı öyleyse? 

-Sultan Sinan Fatih... 

Kelimeleri birbirine karıştırdığımı sezinliyordum ama, artık toparlanamıyordum. 

Müfettiş öyle kızmıştı ki, kızgınlıkla o da şaşırıp, 

-Oğlum, dedi. Amerika’yı yapan Mimar Sultan Mehmet’tir, Süleymaniye Camisini de keşfeden Fatih Sinan’dır.

Çocuklar kendilerini tutamayıp kıkırdayarak gülüşmeye ye başlayınca, müfettiş yanlış söylediğini anladı.. Yanlışını düzeltmek istedi:
-Yani Sinaniye Camisini Mimar Süleyman yaptı, Fatih’i Mimar Sultan Mehmet fethetti demek istiyorum... 
Yine yanlış söylediğini anlayıp, 
-Beni de şaşırttın be çocuk!.. dedi.
Kızgınlıkla başını sallaya sallaya, kapıyı hızla çarpıp dersaneden çıktı.



Spoiler Yorum

1. Anne babaya ceza verme olayı olsa
Anneme telefonla konuşmak yasak derdim ve 1 hafta susma cezası, babama televizyon yasağı ve 1 hafta TV izlemek yerine kitap okuma cezası verirdim. :))


2. Hep mi aynı olur arkadaş? Aradan 50 sene geçse de öğretmenler yine aynı. Bazı ödevler okunmaz. Ama hoca yine de not verir. Benzer bir iki şeyi ben de lisede yapmıştım. Üniversitede yemez ama :)
Yorum olarak soran olursa anlatırım :)
Bu arada lise çılgınlıkları kitabında da benzer bir olay var :)


3. Kadın erkek tartışmaları ve okulda öğrendiğin evde öğrendiğin bilgi çelişmeleri. Aynısını biz de yaşadık. Doğru söylemişler. Yaşımız küçüktü anlamıyorduk. Ya da tam anlamıyorduk diyelim. Bi kere erkek olduğum için kendimi şanslı sayarım çünkü kadın olmak gerçekten zor. Kadınlara saygım var, o kadar şeyin altından kalkmak zor sahiden. Sonra gerçekten okulda bazı şeyler yanlış öğretiliyor. Anne babaya sorunca o da hayattan aldığı tecrübe ile cevap veriyor. Ama o cevap hocanın istediği cevap değil. Kadın erkek tabiki eşit değil! Kadın erkek birbirini tamamlar. Kadın erkeği geç dünyada hiçbir şey eşit değildir. Eşit kelimesi ne demek? 2=2 gibi bir eşitlik hiçbir zaman olmaz. Öğretmenin dediği kadın hakları=erkek hakları derse o zaman olur ancak. Mektupta geçen Ahmet'in de dediği gibi başarılı birine erkek veya kadın olduğu için başarılı oldun demezler.


4. Yılbaşı kutlamaları saçmalığı neyseki benim çocukluğumda yoktu. Bir kere müslüman adedi değil. Tasarruf konusuna gelince çoğu aile böyle mi sahiden :) Ahmet gibi bizde de en çok sakla samanı gelir zamanı uygulaması geçerli :)


5. Okul aile birliği toplantıları neymiş öyle ya. Müdür doğru dedi burası ilkokul, tarım okulu değil :)) ne güldüm ya. Hiç hatırlamıyorum öyle toplantılara katıldım mı acaba?


6. Şimdiki çocuklar harika :) kitabın adı da buradan gelmiş demek. Bir aydınlanma oldu şu anda bende :)) ben küçükken de aileler böyle iltifat eder anlamazdım. Halbuki evde misafir yokken tembel, pasaklı gibi sürekli kızan olurdu. Demekki aileler çocuklarını yarıştırıyor :) evet baya bir aydınlanma oldu bende :)) elalemin çocuğu sözü de oradan geliyor. Bu tür karşılaştırma yapılması hiç hoşuma gitmezdi ve hâlâ da gitmez.


Puanlama

Kitaba 10 üzerinden 10 veriyorum herkese tavsiye ederim.

3 yorum:

  1. üniversitede bir derste - ki 2 soru var 50.şer puan geçmem için en az 60 lazım- birini yaptım diğerini hiç bilmiyorum uzun uzun epey alakasız başka birşeyler anlattım soruyla yakın uzak ilgisi yok ama 1 sayfa falan yazdım o kadar uzun bir cevabı kesin okumaz diye düşünerek yaptım. Aynen öyle oldu 70 aldım 😀😀

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öğrenci mantığı, boş kağıt verilmez. Hangimiz yapmadık 😀😀

      Sil

Okuduysan ses ver!