23 Ocak 2022 Pazar

Kaçış Edebiyatı Hakkında

 



Kaçış Edebiyatı okudunuz mu hiç? Bence çoğumuzun okuduğu bir şey bu tür kitaplar. Peki Kaçış Edebiyatı nedir? Hikâyesiyle seni içine çeken, gerçek hayattan uzaklaştırma amacı güden edebiyattır. Belki de bunu en iyi Tolkien yapmaktadır. Yüzüklerin Efendisi kitapları kaçış edebiyatı olduğu için eleştirilmiş ve suçlanmıştı. Tolkien'in ise umurunda değildi. Kaçış sözcüğüne haksız yere olumsuz anlam yüklendiği görüşündeydi ve şöyle dedi:

“Kendini hapiste bulan bir insan kalkıp evine gitmek istedi diye onu nasıl küçümseyebiliriz? Ya da, kaçamıyorsa bile duvarlar ve gardiyanlar dışında bir şeylerden söz etmesi suç mu? Mahkûm onu göremese de, dışarıdaki dünya hâlâ gerçektir.” Bir başka deyişle, hapisten kaçmakla kavgadan kaçmayı birbirine karıştırmamak gerek. Çünkü tıpkı Thoreau’nun inzivaya çekilmesi gibi, “Gerçek kaçış çoğu zaman iğrenme, öfke, itham ve isyanla el ele gider.”

 

Her fantazi severin içten içe hissettiği gerçeği de en iyi Tolkien özetliyor:

 

“Kaçış ihtimali en çok kimi telaşlandırır? Kimi olacak, gardiyanları!”


Bu "kaçış" durumunu başka şeylere uyarlamak da mümkün. Geçtiğimiz sene 2021 benim için pek de iyi geçmedi.  İş, güç, stres derken koskaca 1 senemiz daha geçti gitti. Birçoğumuz böyle hissediyor olabilir. Herkes bunaldı. Gerçek dünyadan kaçmak istedi belki de. Kimileri bu kaçışı edebiyatta bulurken kimileri de filmlerde, dizilerde veya benim gibi animelerde de bulabilir. 2020'de de anime ve manga dünyasında giren ben, 2021'de çok farklı olmadı. Ama ne yazık ki bloguma hiç uğramadım. O yüzden okuduğum mangalardan birkaç kare atmak istiyorum.




Geçen sene işsiz olduğum zamanlar bunu okuyordum. Bunu okurken iş bulmak da çok garip olmuştu. :))



Bunların hepsi Relife adlı renkli mangadan. Bu manga, web manga olarak geçtiği için baskısı yok ve tüm sayfaları renkli o yüzden. İnsanlar arası iletişim konusundan sürekli bahsetmesi ve karakterleri kendime yakın bulmam ile çok sevdiğim bir mangadır. Ayrıca animesi de vardır.

Bu sene biraz daha farklı olmasını istiyorum ve umarım blogumda daha çok aktif olacağım. İzlenecek birçok film biriktirdim. Haftalık 1 film incelemesi de ekleyebilirim ve tabii ki daha çok kitap okuyup inceleme yapmam gerekecek. :)) 

Şimdilik bu kadar. Bir dahaki yazımızda görüşmek üzere.







4 yorum:

  1. Kaçış edebiyatını ilk kez duydum ama tanımı hoşuma gitti. Bu tarz şeyler okumayı severim. İnsanı dünyadan koparıp bambaşka bir dünyaya götüren kitapları seviyorum.

    Son iki yıl, özellikle pandemiden sonra, bu türü daha çok sever oldum. Kafamı boşaltmaya ihtiyaç duyuyorum. Okuyacağım ve izleyeceğim şeyleri de bu türden seçiyorum genellikle.

    Umarım 2022 hepimiz için daha güzel bir yıl olur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel yorumun için teşekkürler. Biraz realist biraz da karamsar olarak 2022 zor olacak diye düşünüyorum ama içimde yine de biraz umut var. Umarım 2022 güzel olur

      Sil
  2. Kaçış edebiyatını duymamıştım, yazınızdan öğrendim:) Farklı yerlere götüren kitapları seviyorum, gerçi benim için çoğu kitap öyle:) Pandemi süreci hepimiz için zor geçti. Bu senenin herkes için tatlı ve keyifli geçmesini diliyorum:) Emeğinize sağlık

    YanıtlaSil

Okuduysan ses ver!